År 1940 bildades i Landskrona en flygklubb under namnet ”Clippern”. Till en början var det modellflygning som stod på programmet, men de första diskussionerna handlade om inköp av ett segelflygplan. Detta inköptes i byggsats 1944, samma år som klubbnamnet ändrades till ”Landskrona Flygklubb”.
1946 inköptes det första motorflygplanet, en Piper Cub och flygfältet fanns på Flygeltofta. Under de första femtio åren har LFK arbetat i såväl med- som motgång. Bl.a. så har vi flyttat från Flygeltofta, via Barsebäck, Eslöv och Borstahusen till Viarp där den förhoppningsvis permanenta Enoch Thulins Flygplats är anlagd. Under samma tid har klubben köpt, brukat och sålt ett stort antal segelflygplan och motorflygplan, m.a.o. en stadig utveckling till det vi idag kan erbjuda medlemmarna i Landskrona Flygklubb.
2008 beslöt modellflygklubben RC-Clippern att flytta sin verksamhet till Viarpsflygplats samt att ingå i Landskrona Flygklubb.
Flygfältet anläggs som ett gräsfält.
LFK flyttar till sitt nya hem på Viarps Boställe. Klubbhuset rustas upp av medlemmarna. 40 års jubileum firas. Hangar A flyttas från Thulinfältet till Viarp.
LFK startar med modellflygning för ungdomar mellan 7 -15 år. Föräldrar som tidigare motsatte sig ett flygfält i Viarp har nu sina barn i klubben.
Byggandet av andelshangar C påbörjas och 6 platser står färdiga året efter.
LFK firar 50 års jubileum, ett stort steg när man tänker på hur det en gång började. Gunnar Nordin övertar ordförandeklubban efter Harry Wibratt. Klubbens högtflygande planer kommer även i framtiden att visa vad medlemmarna kan åstadkomma både på motor- och på segelflygsidan.
Klubben flyttar Stadens gamla bussgarage till Viarp och invigs som hangar B.
Första spadtaget tas till Laroy´s hangar.
Asfaltbanan anlägges och invigs med en flygdag. Flygfältet döps till Enoch Thulins Flygplats.
Hjelmco Oil AB blir klubbens leverantör av flygbränsle.
Flygplatsen blir Vallåkraträffens nya hemvist, Ett 3-årigt avtal skrivs.
Man firar Millenium skiftet samtidigt som klubben fyller 60 år, För att bibehålla den goda grannsämjan bjuder man grannarna på en flygtur.
Ekonomin är god. En Katana DA20 anskaffas som efter provflygningen mottagits väl av medlemmarna.
Höstens storm orsakar förlust av flygplan…
Medan stormen ” Gudrun ” ödelägger stora delar av Skåne och åstadkommer omfattande skador på våra byggnader och materiel, ytterligare en Katana DA20 samt en Cessna 172 inköps och segelflygarna får ett nytt segelflygplan, DG 1000, som får reg nr SE – UTS.
Landningsbanan asfalteras om då den tidigare beläggningen inte höll för trycket.
Modellflygklubben Clippern upptages i LFK och får ett eget flygfält samt klubbstugatill sitt förfogande. Värre är att man måste stoppa antagandet av nya motorflygelever på grund av att det saknas lärare.
Fabriksny SLG – självstartande segelflygplan ASK 21 MI som får reg nr SE – USH tages i bruk. 70-års jubileum firas med festligheter i Gröna Dal.
Många arbetstimmar läggs ned på renovering och uppfräschning av gamla klubbhuset.
EN SVART DAG I KLUBBENS HISTORIA, EN ANLAGD BRAND FÖRSTÖR BÅDE KLUBBHUS OCH HANGARER MED UPPSTÄLLDA FLYGPLAN.
I juli månad 2017 invigs det nya klubbhuset. Gunnar Nordin, klubbens Hedersordförande, klipper banden.