Vinterläsning 2024

Publicerat 2024-01-21
ROYAL FLYING DOCTOR SERVICE AUSTRALIA
Grundad officiellt 15 Maj 1928 som A I M Aerial Medical Service
Del 1
1900 talet börjar i Europa med en industrialiseringsboom, uppfinningsrikedomen känner inga gränser. Maskingevär, stridsvagnar och flygplan Kaiser, kungar och andra despoter gör allt för att döda så många soldater som möjligt medan man på andra sidan Globen försöker att rädda så många skadade som möjligt på landsbyggden.I landet ” Down under ” här kämpar en person för att rädda skadade i the Australien Out Back.
John Flynn, född 1880 i delstaten Victoria utbildad i Melbourne 1907 intresserade sig tidigt för
den missionera verksamheten framförallt gällde det mänskorna som levde långt från samhällen eller städer där avsaknaden av sjukvård var total. Bara delstaten Queensland är 640 000 km2 stor medan hela Sverige är endast 450 528 km2
1911 startar John Flynn ( nu medlem av Prebyterian Church ) med en fullpackad Automobil till en liten misionsstation Beltana 500 km nord om staden Adelaide – en station med i stort set obefintliga faciliteter. Det är inte bara de vita nybyggarna som far illa – aboriginerna ( urinvånarna ) var mycket känsliga för främmande sjukdomar. med många fatala sjuk – och dödsfall till följd. Den utslagsgivande olyckan som kom myndigheterna att regera är följande:
Jonny Darcy var en hjälparbetare på farmen Ruby Plains, en avlägsen boskapsstation i västra Australien här hittades han med en sprucken urinblåsa ( troligtvis från en djurattak ) Darcy transporterades i 12 timmar över 45 km till närmaste samhälle Halls Creek. Ända person som var sjukvårdskunnig var postmästaren men han kunde ingenting göra utan försökte ta kontakt via telegrafen med en läkare i området utan att lyckas. Sista möjligheten var att sända blind via morse coder – En Dr Holland svarade och ledsagade postmästaren att utföra 2 olika operationer med endast en fickkniv och petroliumlampa till hands.
Patienten surrades fast på bänken i Postkontoret och fylldes rejält med whisky. Dr Holland gav sig sedan iväg till patienten – han behövde 10 dagar medelst en gammal T-Ford, boskaps pråm, häst-dragen vagn och de sista milen till fots innan han var framme. Patienten dog dagen innan hans ankomst- operationen hade lyckas men Darcy dog av en ikke konstaterat malariafeber och en sprucken blindtarm.
Frustrationen var oerhörd stor – så mycket nedlagd arbete, många människor involverade och ändå gick ett liv till spillo. Hans rapporter till Presbyterian Assembly gav så småningom resultat.
J F.utsågs till ansvarig för uppbyggnaden av en sjukvårdssytem som skulle så småningom omfatta hela Australien. Men det skulle dröja nästa 15 år innan systemet kunde startas upp, under tiden inrättades i dom 6 olika territorier nöd stationer där befolkningen kunde få hjälp. 1917 mottog J F ett brev från en medicinstuderande Löjtnant Clifford Peel som hade läst och hört om de stora svarigheterna att få komma till patienterna eller få dom under behandling i tid.
C.Peel en ung flygare i WW1 som deltåg i striderna i Belgien informerade om att man flög ut skadade soldater från slagfälten till olika uppsamlingsplatser där de tågs om hand.Tråkigt nog dog han vid en luftstrid endast 24 år gammal. Men det är han som gav idén till dagens sjukvårdssystem.
Vidare skulle man arbeta för att förbättra kommunikations systemet där radio´n skulle spela en stor roll. Alla bosättningar skulle utrustas med en kom.radio – meningen var att man skulle nå sjukvården inom några timmar. Fortfarande var man dock hänvisad till bil eller häst för de bosättningar som inte var kopplade till kom-radiosystemet. Ca 10 år senare vid sidan av flygplanstillverkningen kom även radiotelegrafin i bruk på allvar.
Tillsammans med ingenjör Alfred Traeger ( ni vet han som är upphovet till dagens Flygradio system) konstruerade de en pedal- trampad radio, i första hand en prototyp med 50 watt transmitter i området av samhället Cloncurry ( Waga Waga ) som sedermera skulle bli den första Basen för Ambulansflyget. Den första verkliga ambulanstransporten gjordes för en skadad gruvarbetare från Mt. Isa till Cloncurry i November 1927
Året senare (1928 ) mötes J.Flynn och Hudson Fysh ( en an grunderna av QANTAS ) efter mötet avtalades att inrätta den första flygambulansbasen i Cloncurry/ Queensland.
Den första piloten Arthur Affleck startade den 17 mai med en i trä och tyg byggd ”de Havilland” DH 50 med reg nr VH-UER . Planet fick namnet VICTORY och hyrdes av Qantas för 2 shillings /mil i öppen cockpit utsatt för väder och vind. Läkaren som följde med var Dr Kenyon St Vincent Welsh. Planet saknade alla instrument- endast en kompass fanns till förfogande. Navigationen gjordes bl a via landmärken, staket, telefonkablar, uttorkade flodbäddar etc. Landningsbanan bestod av en grovt markerad grusväg.
Flygningarna gjordes sedermera normalt under dagtid, endast i undantagsfall gjordes nattflygningar då landnings och siktförhållanden var ytterst farliga – man tände då upp lysfyrar på ett visst avstånd, slutet av landningsbanan markerades av en parkerat bil.Bränslet medfördes i dunkar under flygningen tills bränsledepåer var upprättade efter de uppgjorda flygrutterna. Som bäst kunde planet ta 1 pilot, 4 passagerare, räckvidd ca 500 km och farten ca 120 km. Målet var och är fortfarande att skadade skulle kunna komma under läkarvård inom 30 min.
Mer därom i del 2.
Vid pennan
Herbert
Comments are currently closed.