Så var det dags att berätta lite mer om vår SG 38 Projekt – del2
Publicerat 2019-09-05
Som ni kanske minns så har jag reparerat höger vinge, den vänstra är också i behov av åtgärder.
Efter uppmätningen av vingen visar det sig att den har ”slagit ” sig vid vingspetsen med 2 cm,
en kontroll med Höjerswerda-klubben visar dock att detta inte spelar någon roll då vi inte flyger med den utan gör glidflygningar vid marken.
Efter demonteringen av den gamla duken visade sig liknande skador som på höger vinge. Återigen fick jag dela skadade spryglar limma om dessa och förstärka andra som uppvisade sprickor.
Även denna vinge var skadad tidigare och man hade då nödtorftigt reparerat, speciellt vajer-genomföringarna in vingen var trasig – här fanns bara ett sätt att reparera – nämligen bygga upp på nytt och justera de deformerade inspektionsluckorna. Därefter slipning av alla träytor som skall dukas, tidsåtgång för denna vinge 32 timmar.
Monteringen av rodervajrar är klar, all roderverkan fungerar – finjusteringen görs vid det första ” trämontaget” vilket jag planerar nu under hösten. SG 38 :an måste monteras komplett med alla vajerlinor som håller ihop hela planet sedan märkas dessa med olika färgmarkeringar och låses medelst vajerlås .
Här behöver jag ett par extra händer – så minst 2 frivilliga får gärna anmäla sig hos mig.
Därefter demonteras den igen och dukningen kan påbörjas, här har Stig-Olof och Mats J.
erbjudit sig att utföra detta med undertecknad som handlangare.
Nu gäller det för mig att äska pengar för inköp av duk samt övrigt nödvändigt material från Segelchefen – men jag tror att han är välvilligt inställt.
Vid pennan, segelmecken Herbert
Comments are currently closed.