Så var det dags att berätta lite mer om vår SG 38 Projekt – del3
Publicerat 2020-01-26
I vårt försök att hitta lite mer historik för anskaffandet av ett segelflygplan av typ SG 38 hittade jag följande …
( Hittat i arkivet hos Jan Hansson )
Utdrag av årsmötet i flygklubben ” Clipper” 23 juni 1944
Under § 6
kan vi läsa att klubben erhållit en gåva av Segelflygplans Skåne kommité på 3200 kr
för anskaffandet av ett glidflygplan. SG 38 med nr 114 .Vidare diskuterades frågan om en lämplig bygglokal samt en organisationsplan inför bygget. Dukningen var målat grön och vit.
Protokoll fört hos Landskrona Flygklubb 22 september 1948
Under § 3
uppläses en skrivelse från Flygflottiljen F 10 angående en försäljning av segelflygplan.
Flygvapnet begärde anbud för 1 st Grunau Baby, 1 st SG 38
Mötet beslutade att en förfrågan skulle skickas till Flygförvaltningen.
( Vidare korrespondens i ärendet kunde jag inte hitta. Men se nedan 15/12/ 1952)
Protokoll styrelsemöte 15 december 1952
Under § 4
kan vi läsa följande: enligt en skrivelse från KASK till Lka Flygklubb tilldelas följande flygmaterial: 1 st Grunau baby, 1 st SG 38, med nr 154, 1 st transportvagn.
Då transportvagnen fanns i Halmstad, SG 38:an i Ljungbyhed och Grunau i Ronneby skulle
först transportfrågan lösas ity skulle ordföranden ordna detta på ett fördelaktigt sätt.
På våren 1953 finns en anmärkning att transporten skulle ombesörjas av en härför anlitat bonde med traktor och vagn.
( SG 38 med nr 154 finns nu på Ljungbyheds Flyg Museum )
Protokoll fört hos Lka Fk 19 februari 1957
Under § 3/b
i en skrivelse från C.G Nerlin Wäxjö Segelklubb angående ”flygmaterial”. Lka Fk ombedes inkomma med tänkt pris för 1 st SG 38 samt vinschbil.
Anbud skulle ställas till Wäxjö Segelklubb / Huvudstyrelsen.
( Hur detta slutade kan jag inte utröna. )
Kommentar
SG 38 med nr 114 fanns kvar i Eslöv när man flyttade till Landskrona 1959, när man senare skulle hämta den var den försvunnen och eventuellt stulen. Plötsligt hittades den- eller delar av den i en trädgård hos en privatperson i Sjöbo – och här försvinner spåren helt. Vi kan anta att någon har kommit med delar av den till Viarp.
SG 38 som vi restaurerar idag består då av 2 olika ” glidare ” stabben och höjdroder var grön/vit målat, medan vingarna var rödbrun målat. Tornet och bakkroppen saknades och tillverkades på nytt i Göteborg ca 2010 innan delarna flyttades upp till Ålleberg. 2018 hämtades delarna till Viarp varpå vi anjo fortsatte restaureringen. Det är vår förhoppning att få den klart till nationaldagen i år.
Vid pennan…
Segelmecken Herbert
Foto tagen av Rudolf Abelin på flygstråket i Flygeltofta/ Häljarp
Comments are currently closed.