Så var det dags att berätta lite mer om vår SG 38 Projekt – Del 1
Publicerat 2019-04-23
Under vintermånaderna var segelverkstaden upptagen av flitiga händer – alla våra Segelplan
var klara långt innan säsongen började. Jag fortsatta med att färdigställa Tornet – de saknade plåtdetaljer tillverkades efter ritning.
Nu var styrmekanismen och fotpedaler nedkladdad med flera lager färg – alla delar slipades
rent de skadade delar renoverades och eller tillverkades nytt. Vi försöker att behålla så många originaldelar som möjligt och använda endast korrosionsskydd på metalldelarna. Alla trädelar till kroppen är nu klar – de har betsats med mellanbrun utebets samt behandlades med 2 lager klarlack.
Glad i hågen gick jag i gång med högervingen, men efter en noggrannare kontroll så gick min glädje manometer till 0-punkten. F….som det ser ut – , 9 av 16 spryglar skadade – vad göra ?
De spryglar som var spruckna kunde jag förstärka och limma om, men hur lagar man deformerade spryglar på plats som skall ha en vis böjning..? Telefonräkningen blev högt och flera mail till Klubben i Höyerswerda / Tyskland. Lösningen var att ”basa ” om de deformerade spryglarna på plats genom att dränka textilremsor i vatten ; vira runt och sedan heta upp med värmepistolen medan man sakta formar till böjningen igen. Sen var det dags att limma om i stort sett alla spryglar.Resultatet är till fredställande när man tänker på materialet man jobbar med. Allt gammalt duk är borta – alla delar slipade och klar för dukning.
Totalt behövde jag 46 timmar för att renovera denna vinge, jag har redan sneglat på vänster vinge och bygger nu upp mitt moraliska stöd för att så småningom anta utmaningen. Skadad ja – hur mycket vet jag inte i nu läget.
PS/ Ni får gärna hjälpa till om ni vill och kan – om inte så kan ett par uppmuntrade ord göra nytta.
Vid pennan/ Segelmecken Herbert
Comments are currently closed.